دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 تدوین و الویت بندی استراتژی های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور مورد مطالعه شهر بوکان

مقدمه

امروزه صنعت گردشگری به عنوان صنعتی پویا و دارای ویژگی­های بارز و منحصر به فرد در جهان توسعه فراوانی یافته می باشد و بسیاری از کشورها از این رهیافت توانسته­اند وضعیت خویش را تا حد درخور توجهی بهبود بخشیده و بسیاری از معضلات خود را از قبیل بیکاری، پایین بودن سطح درآمد سرانه و کمبود درآمد ارزی را پوشش دهند. به دلیل اثرات چشمگیری که فعالیت­های گردشگری در اقتصاد مناطق پذیرنده گردشگران بر جای می­گذارد، توجه فراوانی به این زمینه از فعالیت معطوف می­گردد. این صنعت در بردارنده تمامی پدیده­ها و روابط حاصل از تعامل گردشگران، عرضه­کنندگان و فروشندگان محصولات گردشگری، دولت­ها و جوامع میزبان، در فرایند جذب و پذیرایی از گردشگران می باشد (ابراهیم زاده و همکاران،1388). رشد و توسعه صنعت گردشگری ارتباط بسیار نزدیک و ناگسستنی با شمار زیادی از سازمان­ها و تشکیلات دولتی و غیر دولتی کشور دارد. پس هرگونه هدف­گذاری، تعیین استراتژی­ها، خط مشی­ها و سایر برنامه­های مرتبط بایستی با همکاری و هماهنگی دیگر سازمان­ها و تشکیلات انجام گردد (شریفی نیا و همکاران،1391). گردشگری به عنوان یکی از عناصر جدایی ناپذیر راهبرد توسعه مقصد مطرح می باشد و شهرها به عنوان مقصد گردشگری، تأثیر بنیادی در توسعه صنعت گردشگری دارند. هر مقصد ترکیبی از محصولات و خدمات گردشگری را فراهم می­کند که وجود این محصولات جهت ارتقا و توسعه مقصد ضروری بوده می باشد.

در این فصل به مفاهیم و ابعاد برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک گردشگری، گردشگری شهری و استراتژی­های توسعه آن، چرخۀ عمر مقصد و استراتژی­های مراحل مختلف چرخۀ عمر مقصد، مقصدهای نوظهور و مفاهیم و ویژگی­های آن­ها و پیشینه پژوهش و مطالعه مراحل توسعه گردشگری مالزی براساس مدل چرخه عمر مقصد باتلر پرداخته شده می باشد.

 

بخش اول: مفاهیم و ابعاد برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک گردشگری

2-2) برنامه ریزی گردشگری

برنامه ریزی عبارتست از فرایند تصمیم­گیری که آینده مقصد، جاذبه­ها و خدمات گردشگری را اظهار می­کند (گان[1]، 22:1988). هدف از برنامه ریزی گردشگری ایجاد بستر مناسب جهت عرضه محصولات و فعالیت­هایی با کیفیت برای گردشگران می باشد. محصولات گردشگری؛ فعالیت­ها و خدماتی می باشد که توسط بخش خصوصی و عمومی ارائه می­گردد. این اجزاء گردشگری به عنوان عوامل اساسی در توسعه و برنامه ریزی گردشگری تلقی می­گردد و دسترسی به اطلاعات جامع در مورد این اجزاء جهت مدیریت و برنامه ریزی و جهت­دهی لازم به توسعه محصولات و خدمات گردشگری مقصد لازم است (ازهری،1391).

1-2-2) اهداف برنامه ریزی گردشگری

در دوره­های گذشته هدف کلیدی برنامه ریزی استراتژیک، حصول اطمینان از ایجاد تجارب دلنشین و رضایت­بخش برای گردشگران بوده و همچنین برنامه ریزی ابزاری جهت ارتقای سطح زندگی ساکنین مقصد گردشگری محسوب می­گردید (ماتیسون و وال[2]،186:1982). ویلیامز[3] (1998) مجموعه­ای از اهداف کلی را برای برنامه ریزی گردشگری ارائه داد که عبارت بود از:

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

شکل­دهی و کنترل الگوهای فیزیکی توسعه؛

[1] Gunn

[2] Mathison & Wall

[3] Wiliams

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

) اهداف اصلی

  1. شناسایی استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور
  2. الویت­بندی استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور

2-5-1) اهداف فرعی

  1. تعیین جایگاه شهر بوکان در مدل چرخه عمر باتلر؛
  2. شناسایی نقاط قوت و ضعف شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری؛
  3. شناسایی فرصت­ها و تهدیدهای شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :تدوین و الویت بندی استراتژی های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور مورد مطالعه شهر بوکان  با فرمت ورد